محسن هاشمی: انتقال پایتخت، پاک کردن صورت مساله است

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران انتقال پایتخت را پاک کردن صورت مساله دانست و گفت مسائل امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست در پنج دهه اخیر است، اما می توان با اصلاح رویه های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این فرایند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی نظیر در منطقه و کم نظیر در دنیا را از درون تهران بازآفرینی کرد.

محسن هاشمی: انتقال پایتخت، پاک کردن صورت مساله است

محسن هاشمی در ابتدای جلسه امروز شورای شهر تهران با تبریک روز نیروی انتظامی اظهار کرد: امروز سیزدهم مهر، روز نیروی انتظامی و شروع هفته نیروی انتظامی را خدمت تمامی خدمتگزاران حوزه امنیت و نظم عمومی تبریک می گوییم و امیدواریم، کارکرد و عملکرد پلیس که تعامل و ارتباط تنگاتنگی با مدیریت شهری نیز دارد، فرایندی مثبت و بهبودی کیفی و کمی را شاهد باشد و کمبودهای زیرساختی حوزه انتظامی با همکاری مدیریت شهری رفع گردد.

رئیس شورای شهر تهران اضافه نمود: فردا در تقویم روز تهران نامگذاری شده است، از 235 سال قبل که تهران عملا به عنوان مرکز حکومت قاجار معین شد، در مقیاس شهرهای کهن دنیا زمان زیادی سپری نشده است، به خصوص که 113سال قبل، در سال 1286 هجری شمسی، تهران رسما به عنوان دارالخلافه توسط مجلس مشروطه معین شده است و شاید بتوان بخش عمده توسعه تهران را مربوط به نیم قرن اخیر، یعنی از اواخر دهه چهل و با افزایش درامد نفتی کشور دانست. بنابراین تهران در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای دنیا، شهری جوان و نوپاست، شهری با ظرفیت های طبیعی و انسانی کم نظیر، شهری که می تواند موتور محرکه اقتصاد ایران و منطقه در جهت توسعه ای پایدار باشد.

وی افزود: همزمان با نگاه مثبت و فرصت محور به تهران، نگاهی منفی و تهدید محور نیز به این شهر وجود دارد، نگاهی که تهران را به عنوان منبعی از تهدیدات بالقوه و بالفعل می داند، از آلاینده های فزاینده تا تاب آوری پایین در برابر سوانح، شهری پر از معضلات اجتماعی و فرهنگی. پرسش اینجاست که اگر با نگاهی منفی گرایانه به تهران بنگریم، با چه پیامدهای روبرو خواهیم شد؟ پاسخی که داده می گردد، انتقال پایتخت از تهران است، صرف نظر از شعاری بودن و غیرقابل اجرا بودن این ایده به لحاظ تامین منابع و مسائل زیرساختی، این روش پاک کردن صورت مساله به کجا خواهد انجامید؟ آیا با این نگاه سرنوشت همه کلانشهرهای ما، نابودی نخواهد بود؟، چگونه دیگر کشورها با اصلاح و ساماندهی معضلات خود می توانند به بازافرینی و نوسازی شهرها خود اقدام نمایند اما باید با ایجاد مشکل در یک شهر، آن را به حال خود رها کنیم و سراغ منطقه ای دیگر و شهری دیگر برویم؟

هاشمی توضیح داد: در این نگاه تمدن سازی و ساخت میراثی که در کشورهای توسعه یافته دنیا در لندن، پاریس، برلین، رم و دهها و صدها کلانشهر کهن دنیا که بعضا عمری بیش از یکهزاره را دارند، چه جایگاهی دارد؟ واقعیت آن است که در دهه های اخیر و با سیاست های نادرست و بعضا فقدان سیاستی جامع، در تهران مسائلی ایجاد نموده ایم که برخورد مسئولانه با آن حل این مسائل است نه پاک کردن صورت مساله. نمی توان شهری را با 10 میلیون شهفرایند با مسائل فراوان رها کرد و سخن از مسئولیت پذیری و اخلاق مداری گفت. مسائل امروزه تهران، ناشی از تصمیمات نادرست در پنج دهه اخیر است، اما می توان با اصلاح رویه های مدیریتی و تصمیم گیری صحیح و اجرای درست تصمیمات، این فرایند را اصلاح کرد و شهری مدرن، بی نظیر در منطقه و کم نظیر در دنیا را از درون تهران بازآفرینی کرد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: اینکه یک بخش بزرگی از اقتصاد ایران از تهران تغذیه می گردد، اینکه بهترین سرمایه انسانی در درون دانشگاه ها و موسسات علمی و صنعتی تهران قرار گرفته است، اینکه موقعیت جغرافیایی و گستردگی طبیعی تهران، ظرفیت گردشگری و کارآفرینی نامحدودی دارد، نشان از عدم استفاده ما از ظرفیت های تهران است. این ظرفیت ها، می تواند عامل مقابله با تهدیدها و حل معضلات تهران باشد، و قابلیت دارد که فرصت های بزرگی را برای ایران خلق کند، مشروط به آنکه قوانین و مسئولیت ها پاس داشته شده و مسئولان به وظایف خود درباره شهفرایندان عمل نمایند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4394

به "محسن هاشمی: انتقال پایتخت، پاک کردن صورت مساله است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محسن هاشمی: انتقال پایتخت، پاک کردن صورت مساله است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید