ظرفیت افزایش صادرات رنگ به کشورهای بالقوه هدف صادراتی

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- براساس آمارهای رسمی گمرک ایران، ارزش صادرات رنگ ایران درسال1396 حدود 82 میلیون دلار بوده است که در سال1397 با 15 درصد افزایش به بیش از 93 میلیون دلار رسیده است.

ظرفیت افزایش صادرات رنگ به کشورهای بالقوه هدف صادراتی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ضرورت توجه به صادرات محصولات نهایی و با ارزش اضافه نموده بالا گفت: آنالیز آمارهای صادرات ایران نشان می دهد طی سال های گذشته سهم بازارهای صادراتی رنگ ایران در کشورهای چین 27 درصد، افغانستان 24 درصد، عراق 17 درصد، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان به ترتیب 13،11و 7 درصد بوده که با توجه به حجم واردات رنگ این کشورها از جهان، سهم صادرات ایران در کل واردات رنگ این کشورها جای افزایش دارد.

خانم ندا عطایی اضافه نمود: ارزش واردات کشورهای بالقوه هدف صادرات ایران طی سال های مورد آنالیز به ترتیب عبارتند از: ترکیه 2009 میلیون دلار، روسیه 1816 میلیون دلار، امارات 609 میلیون دلار، پاکستان 488 میلیون دلار که نمایانگر حجم بالای مصرف و تقاضای رنگ در این کشورهاست.

وی ارزش صادرات هر تن رنگ کشور به طور متوسط حدود 2200 دلار است که بیش از 5 برابر ارزش هر تن از کل کالاهای صادراتی کشور (400 دلار) مطرح کرد.

عطایی افزود: مجموع واحدهای فراوریی رنگ و پوشش در ایران بیش از1000 واحد و ظرفیت اسمی کل فراوری رنگ و پوشش کشور بیش از 12میلیون تن در سال برآورد شده است.

وی در مورد واردات محصولات رنگ در ایران گفت: به منظور حمایت از فراوریات داخلی، واردات رنگ به کشور با محدودیت روبرو بوده و بیشتر واردات مربوط به رنگ های با فناوری خاصی است که امکان فراوری آن در داخل کم است. با این رویکرد واردات رنگ در ایران طی سال های اخیر بالغ بر 350 میلیون دلار و اغلب از کشورهای ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، چین و آلمان صورت پذیرفته است.

عطایی اضافه نمود: نکته حائز اهمیت در صنعت رنگ این است که با توجه به ظرفیت های ایجادشده فراوری در ایران، ادغام بعضی شرکت ها و توجه به تقویت برند و برندسازی و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب جهت فراوری کالاهای باکیفیت و تغییر فراوری به سمت رنگ های با پایه آبی می تواند در توسعه صادرات صنعت رنگ یاری شایانی کند.

وی ادامه داد: همچنین از طرفی با توجه به بازسازی کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق و سوریه و روابط تجاری خوبی که بین ایران و کشورهای مذکور برقرار است، سرمایه گذاری در بازارهای یادشده و کشورها بالقوه هدف صادرات و همچنین ایجاد نمایندگی فعال در بازارهای مورد اشاره می تواند به رشد صادرات این صنعت یاری و حمایت چشمگیری کند.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی، فراوری رنگ های با فناوری خاص در کشور را نیازمند سرمایه گذاری با شرکت های پیشرو، به وسیله مذکرات فعال جهت انتقال تکنولوژی و ایجاد تدریجی زیرساخت های لازم مطرح کرد.

عطایی گفت: یکی از صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع رنگ و پوشش است و مرز مشترک میان این دو صنعت در استفاده از رزین های سنتزی، حلال ها و همچنین بعضی از اضافه نمودنی ها است. انواع رنگ و پوشش کاربردهای متنوع داشته و به مصارف گوناگونی مانند معماری، ساختمان، صنایع کشتیرانی، قطعه سازی و.... می رسند که بازاری به حجم 37 میلیارد لیتر در سال دارد و بر اساس آمارهای موجود در این زمینه، چین عظیم ترین فراوری کننده رنگ در جهان محسوب می گردد.

وی اضافه نمود: در سال های اخیر، توجه به مسائل زیست محیطی تحولات مهمی را در این صنعت ایجاد نموده، به گونه ای که فراوری رنگ از نوع پایه حلال به انواع پایه آب که فاقد حلال های آلی است، سوق داده شده و در حال حاضر حدود 80 درصد از بازار رنگ های ساختمانی متشکل از محصولات پایه آب است.

لازم به ذکر است، ارزش صادرات جهانی رنگ طی 5 سال اخیر حدود 80 میلیارد دلار بوده و آلمان با 20 درصد بیشترین سهم صادرات رنگ را طی این سال ها داشته است که پس از آن، آمریکا و چین هرکدام با 10 درصد، ژاپن و هلند هریک با 8 درصد از سهم صادرات جهانی رنگ قرار دارند.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5287

به "ظرفیت افزایش صادرات رنگ به کشورهای بالقوه هدف صادراتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت افزایش صادرات رنگ به کشورهای بالقوه هدف صادراتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید