دست و پا زدن ریاض برای نجات از بحران اقتصادی کرونا ، عربستان از جنگ با یمن دست می کشد؟

به گزارش مجله بای بلاگ، عربستان در ماه های اخیر شاهد مسائل روزافزون اقتصادی است که لزوم پایان دادن به جنگ یمن را بیش از هر زمانی جدی می کند.

دست و پا زدن ریاض برای نجات از بحران اقتصادی کرونا ، عربستان از جنگ با یمن دست می کشد؟

به گزارش، جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن در حالی وارد ششمین سال خود شده که ریاض دیگر نه امیدی به پیروزی در این جنگ دارد و نه توانی برای ادامه آن.

عربستان سعودی با آغاز جنگی نابرابر علیه یمن، فقیرترین کشور غرب آسیا، در آوریل سال 2015 به بهانه بازگرداندن رییس جمهور فراری یمن به کشور، تا به امروز ده ها میلیارد دلار خرج کرده است، اما نتوانسته به هیچ یک از اهداف اعلانی و واقعی خود از آغاز این جنگ دست یابد.

اتحادیه اروپا از پاسخ موشکی نیرو های یمنی به تجاوزهای مکرر عربستان انتقاد کرد

به نظر می رسد دو عامل مهم کاهش بهای جهانی نفت و شیوع بیماری کرونا در عربستان که پیامد های مالی اش بر بحران مالی این کشور مضاعف شد، عربستان را در جهت پذیرش واقعیت ناتوانی در ادامه جنگ قرار داده است.

شاید عربستان در ارزیابی نقش منطقه ای و هزینه های جنگ یمن، بر ادامه جنگ تاکید داشته باشد، اما واقعیت های میدانی و مالی، تصمیم گیری سریع تر را برای این کشور الزامی می کنند.

این کشور که در هفته ها و ماه های اخیر چالش های مهمی، چون خروج امارات از ائتلاف و هدف قرار دریافت عمق استراتژیک خود توسط نیرو های یمنی را شاهد بوده، در پی شیوع کرونا که بلافاصله پس از جنگ نفتی ریاض با مسکو بر اقتصاد این کشور نازل شد، در حال هضم این واقعیت است که راهی جز پایان دادن به جنگ بی حاصل علیه یمن باقی نمانده است.

به نظر می رسد در توضیح تصمیم ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن باید به موضوع بحران مالی مبتلابه این کشور توجه ویژه ای داشت.

عربستان در پی جنگ ناکام نفتی با روسیه و کاهش بی سابقه بهای نفت در بازار های جهانی، شاهد کاهش درآمد های نفتی خود بوده است؛ این کاهش درآمد های نفتی برای عربستان به عنوان کشوری که 80 درصد درآمدش از فروش نفت حاصل می شود، هولناک است؛ از سوی دیگر شیوع کرونا که تا به امروز تبعات مالی غیر قابل انکاری بر اقتصاد جهانی و کشور های مختلف جهان داشته از جهات مختلفی عرصه مالی عربستان را هدف قرار داده است.

شیوع این بیماری گذشته از تاثیرات مالی که سایر کشور ها کم و بیش به شکلی یکسان شاهد آن بودند، سبب شد تا عربستان برای نخستین بار در تاریخ 88 ساله خود، حج تمتع را لغو کند؛ این اقدام به معنای از دست رفتن حدود 5 میلیارد دلار از درآمد های عربستان از عرصه گردشگری مذهبی است؛ ضربه ای دیگر بر پیکره اقتصاد آسیب پذیر عربستان که در پنج سال گذشته هزینه های تسلیحاتی سنگینی را متحمل کرد.

ناکامی در تحقق ایده کسب سرمایه و درآمد از طریق فروش سهام آرامکو، دیگر ضربه ای است که اقتصاد این کشور شاهد آن بوده است؛ از سوی دیگر، پیش بینی ها در مورد کاهش ارزش پول عربستان، سبب شده تا نگرانی ها در مورد کاهش قدرت خرید مردم این کشور و ناتوانی میلیون ها نفر از تامین مواد غذایی اساسی، افزایش یابد.

عمق این بحران زمانی آشکارتر می شود که بدانید هزینه های نظامی عربستان در یمن روزانه 200 میلیون دلار برآورد شده است؛ با این توضیحات ریاض باید گام هایش را در جهت پایان دادن به خشونت ها در یمن سرعت داده و هرچه زودتر به این جنگ بی حاصل از طریق اتخاذ یک استراتژی خروج مطمئن پایان دهد؛ اقدام عربستان برای اعلام آتش بس یکجانبه را می توان در این چارچوب بررسی کرد.

از این نکته نیز نباید غفلت کرد که تحولات عربستان تمایل محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به خروج یمن و تمرکز بر بحران روبه رشد مالی داخلی از یک سو و بحران بهداشتی که به طور گسترده اعضای خانواده سلطنتی را مبتلا کرده، افزایش داده است؛ ضمن اینکه فرایند رسیدن به تخت سلطنت به محض خروج پدرش از صحنه قدرت با کمترین دردسر و هزینه، فرایندی که با دستگیری گسترده تمام گزینه های بالقوه ولیعهدی یا مخالفت ها در جریان است، دیگر چالشی است که ضرورت پایان جنگ یمن را برای وی تشدید می کند.

اما تسلیحات وسوسه برانگیز آمریکا، نگرانی در مورد پرستیژ و اعتبار ریاض به ویژه در سطح منطقه ای در پی آشکار شدن توانایی روزافزون نیرو های یمنی برای هدف قرار دادن اهداف نظامی و استراتژیک در امتداد مرز یا عمق عربستان و البته سودا های ارضی ناکام، این فرایند را به تعویق می اندازد.

منبع: میزان

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2875

به "دست و پا زدن ریاض برای نجات از بحران اقتصادی کرونا ، عربستان از جنگ با یمن دست می کشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست و پا زدن ریاض برای نجات از بحران اقتصادی کرونا ، عربستان از جنگ با یمن دست می کشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید