آینده تکان دهنده در انتظار پنج کلانشهر ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، خراسان جنوبی یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت:در سال 1394، شهرهای ارومیه، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز به عنوان پنج شهر هوشمند ایران معرفی شدند، اما با توجه به شاخص ها و اصول شهر هوشمند، به نظر می رسد این پنج کلانشهر ایران تا رسیدن به واقعیت شهر هوشمند هنوز فاصله زیادی دارند.

آینده تکان دهنده در انتظار پنج کلانشهر ایران

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، فرزانه نصراصفهانی گفت: در هزاره سوم، نقش فناوری های نوین و پیشرفت های تکنولوژیک را در عرصه های اقتصادی و اجتماعی نمی توان نادیده گرفت وشهرها در بستر تمدن، خلاقیت و شکوفایی فکری بشر هستند؛ امروزه شهرهای هوشمند یا شهر دیجیتال یکی از راهکارهای رشد و توسعه شهری در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان در نظر گرفته می شوند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری بیان نمود: شهر هوشمند با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر افراد هوشمند، زندگی هوشمند، محیط هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و حکمروایی هوشمند تأکید دارد.

وی اضافه کرد: تحقیقات پیش بینی می نمایند که تا سال 2021 شهرها می توانند با هوشمندسازی نزدیک به 19 بیلیون دلار ذخیره نمایند؛ دولت های بسیاری در جهان در کوشش هستند تا از جنبه های مختلف فناوری در سیستم های شهری استفاده نمایند و خدماتی ارائه نمایند که با صرف کمترین زمان در تمام امور مورد احتیاج زندگی شهری به بالاترین سطح بهره وری دست یابند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری بیان نمود: وقتی از تمام امور نام می بریم منظورمان تمام بخش ها و برای تمام اقشار از قبیل دانشجویان و افراد با سوابق تحصیلی، شغلی و مدارک و گواهینامه های معتبر است؛ این بخش ها شامل حمل و نقل شهری، خدمات آب و فاضلاب، خدمات برقی، مسائل مربوط به اینترنت، بهداشت و درمان، دولت الکترونیک و مشارکت همسطح مردمی در امور شهری است.

نصراصفهانی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش که شهرهای هوشمند چه ساز و کاری دارند؟ با سه مثال از شهرهای هوشمند می توان پاسخ این پرسش را دریافت؛ در شهر سنگاپور دولت از فناوری استفاده می نماید که اگر در مکان های سیگار ممنوع کسی آغاز به سیگار کشیدن کند خبر می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین با استفاده از دوربین های مختلف جمعیت شناور هر نقطه از شهر را آنالیز می نماید، به علاوه حسگری به صورت داوطلبانه در اختیار افراد مسن قرار می گیرد که در صورتی که چند ساعت فعالیت یا حرکتی نداشته باشند پیغام هشداری به بستگان آنها فرستاده می گردد.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: درمان از راه دور، نیز یکی دیگر از سیستم هایی است که به بیماران اجازه می دهد بدون خروج از خانه، به وسیله صفحه های ویدئویی با پزشک خود ارتباط برقرار نمایند.

نصراصفهانی بیان نمود: در شهر دبی 50 خدمات هوشمندانه پذیرش و اجرا می گردد؛ این خدمات مانند ایجاد نرم افزارهای هوشمند گوشی موبایل برای انجام کارهای روزانه و فعالیت های اقتصادی از قبیل؛ ثبت نام خودرو، دریافت تاکسی، پیگیری بسته ها، قبض های الکترونیکی، پیدا کردن خودپرداز، پیگیری شرایط ویزا، گزارش تخلفات و دیگر خدمات است.

وی اضافه کرد: در شهر بارسلون، انرژی به مقدار زیادی ذخیره می گردد؛ لامپ های داخل خیابان به صورت هوشمند با رسیدن افراد و ماشین ها به منطقه روشن می شوند، اطلاعات در هنگام پارک کردن خودرو توسط سنسورهای مخصوص به راننده و شهروندان دیگر داده می گردد و زباله های شهری پس از بسته بندی توسط زباله دان های هوشمند به کانال های هوشمند زیرزمینی فرستاده شده و طی عملیات مکانیکی جداسازی و بازیافت می شوند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری بیان نمود: بنابراین در بین فناوری های جدید معرفی شده که می توانند جهان را در آینده ای نه چندان دور تکان دهند شهرهای هوشمند حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت که انتظار می رود توسعه شهرهای هوشمند و زیرساخت های مرتبط با آن بخش عظیم و وسیعی از زندگی انسان را فرا بگیرد.

نصراصفهانی بیان نمود: ساختمان هوشمند، جمع آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن تمام امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت، استفاده همه گیر از گوشی های هوشمند و دستگاه های الکترونیکی، سرویس به اشتراک گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمندسازی سیستم ترافیک، برنامه ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، بهینه سازی در مصرف برق، آب و انرژی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، کنترل و مدیریت کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوا از جمله شاخص های مهمی هستند که در هوشمندسازی شهری باید به آن توجه جدی گردد.

وی اضافه کرد: احتیاجی به شرح نیست که در کشور ما فاصله با شاخص های ذکر شده چقدر زیاد است؛ در سال 1394، شهرهای ارومیه، اصفهان، تهران، مشهد و تبریز به عنوان پنج شهر هوشمند ایران معرفی شدند، اما با توجه به شاخص ها و اصول شهر هوشمند، به نظر می رسد این پنج کلانشهر ایران تا رسیدن به واقعیت شهر هوشمند هنوز فاصله زیادی دارند.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری بیان نمود: در ایران، هنوز درک درستی از اینترنت اشیاء حتی برای بعضی مدیران و برنامه ریزان شهری وجود ندارد و از همه مهم تر زیرساخت های استفاده از این فناوری هنوز به خوبی و به صورت فراگیر، مهیا نشده است.

وی توضیح داد: به این نتیجه می توان رسید که شهرهای ایران تنها در راه هوشمندسازی گام برداشته اند و اگرچه در سال های اخیر در زمینه های مختلف به ویژه سرویس دهی اینترنتی اتفاقات مثبتی افتاده، اما به طور مثال هنوز امور دولت و کارهای اداری نه تنها دیجیتالی نشده؛ بلکه در بعضی از سازمان های دولتی برای یافتن یک پرونده باید مدت زیادی برای آنالیز زونکن های آن بخش صرف کرد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4304

به "آینده تکان دهنده در انتظار پنج کلانشهر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده تکان دهنده در انتظار پنج کلانشهر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید